Köpvillkor
Köp- och leveransvillkor
Köpinformation
Personer under 18 år måste ha målsmans tillstånd för att handla och konsumentköps- och distansavtalslagen gäller.
Alla bedrägeriförsök polisanmäls och vi förbehåller oss rätten att häva ett köp vid misstänkt bedrägeri.
Samtliga priser i butiken är inklusive 25% moms och är angivna i svenska kronor (SEK) som standard. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan förvarning beroende på valutakurser, portokostnader, omkostnader etc.
Orderbekräftelse
Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din mejl. Vill du ändra din beställning på något sätt ska du kontakta oss snarast genom att svara på orderbekräftelsemejlet eller ringa.
När din beställning är packad och inlämnad för leverans får du ytterligare ett mejl där det står att leveransen är på väg till dig.
Betalning
Vi använder oss av Paypal och Stripe som erbjuder flera betalsätt. Vilket betalningsalternativ du än väljer så ska produkt- eller tjänstespecifika frågor ska riktas direkt till butiken.
Observera att samtliga frågor kring t.ex. fakturor, kortköp och liknande som har betalats genom Paypal eller Stripe ska tas med respektive bolag.
Frakt och leverans
Vi tillämpar olika fraktkostnader beroende på fraktsätt inom Sverige. Leveranstiden gäller för produkter som finns i lager vid ordertillfället. Aktuellt lagersaldo är angivet på samtliga produktsidor.
Övrigt om frakt och leverans
Under högsäsong kan leveranstiden förlängas oavsett transportör.
Om du lämnar ett korrekt mobilnummer i din order kommer du att få en avisering om när ditt paket beräknas levereras.
Leveranstiden avser arbetsdagar, ej lördag, söndag och övriga helgdagar.
I de fall där endast en del av din beställning finns i vårt lager inväntar vi till alla produkter kan skickas samtidigt, om inget annat anges av dig som kund.
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till berörd transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!
Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du lagt en order och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss, vilket normalt sett är 7 dagar, så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av produkterna.
Reklamation
Vi kontrollerar alltid produkterna så mycket som det är möjligt före leverans. Skulle det vara något fel på din produkt, kontakta oss på kontakt@konst-inredning.se inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning så löser vi det.
Ångerrätt och retur
Om du inte är nöjd med din order av någon anledning har du full ångerrätt, returrätt eller bytesrätt inom 14 dagar efter att du har mottagit din order. Produkten får ej vara använd. Produkter som ligger i förpackning ska vara obrutna. Produkten ska vara i samma skick som när den lämnade oss annars gäller inte ångerrätten.
Vid nyttjande av ångerrätten står du som kund för returportot, samt ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Vid saknad av skickad retur får du som kund stå för förlorad produkt (du betalar produktens värde).
Om du har betalt din order innan retur återbetalas pengarna, inklusive eventuell fraktkostnad om hela ordern returneras. Om du har betalt din order via Paypal eller Stripe så är det respektive bolag som sköter återbetalningen till dig när vi har hanterat returen, vilket vanligtvis sker inom 14 dagar, men kan ta upp till 30 dagar. Har du lagt din order via mejl eller telefon så återbetalar vi pengarna till dig inom 30 dagar efter att du har återkommit med bankkonto inkl. clearingnummer, bankgiro eller postgiro.
Returer som saknar eller har för lite porto/frankering kommer inte att lösas ut.
Returer som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Returadress:
Annikas Konst & Inredning
Norrevärnsgatan 6C
271 31 Ystad
Returer som skickas till annan adress anses inte som giltiga och godkänns därmed inte.
Force majeure
Annikas Konst & Inredning är befriad från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriade omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriade omständigheter skall anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.
I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Behandling av personuppgifter och GDPR
Annikas Konst & Inredning är ansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss som kund och hur dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina köp, men även i marknadsföringssyfte om du har anmält dig till vårt nyhetsbrev. Vi lämnar ej ut personuppgifter så som namn, adress, mobilnummer, mejladress eller andra kunduppgifter som kan anses som en personuppgift till tredje part annat än i de fall som nämns nedan.
Vad lämnar vi ut till tredje part och varför?
- När du genomför ett köp i vår nätbutik så använder vi oss av Paypal och Stripe som betallösning, de uppgifter (personnummer/organisationsnummer, namn, adress, mejladress, telefonnummer/mobilnummer och betalsätt) som du fyller i vid samband med att köpet slutförs skickas till respektive bolag, även ursprungsinformation som t.ex. ip-adress loggas och skickas till dem.
- Vi lämnar ut för- och efternamn, adress och telefonnummer/mobilnummer eller mejladress om telefonnummer/mobilnummer saknas till Unifaun (för bokning och utskrift av fraktetiketter), PostNord, DHL och Bring för att de ska kunna leverera din order.
- Vi lämnar ut (om du har tackat ja till vårt nyhetsbrev) för- och efternamn samt mejladress till vår nyhetsbrevsleverantör Minutemailer. Detta för att kunna göra utskick med allmän produktinformation, tillfälliga kampanjer eller rabattkoder varav vissa kampanjer är inriktade på vad du har handlat av oss tidigare. Minutemailer säljer inte vidare eller använder dina personuppgifter på något annat sätt än just för utskick (som vi själva skriver) från Annikas Konst & Inredning.
Vilka personuppgifter lagrar vi och varför?
- När du genomför ett köp i vår nätbutik lagrar vi ditt namn, adress, mejladress, telefonnummer/mobilnummer och ip-adress. Om du lägger en order via telefon eller mejl så lagrar vi även ditt personnummer/organisationsnummer för att säkerställa att betalning kommer att ske.
- Ovanstående uppgifter lagras hos oss i 7 år enligt gällande bokföringslag.
- Din postort och land används i vår försäljningsstatistik under 60 dagar.
- Ärenden som hanteras av kontakt@konst-inredning.se sparas i 14 dagar, därefter raderas de automatiskt.
Vilka rättigheter har jag om mina personuppgifter?
- Du har när som helst rätt till att raderas ur de system som är möjliga som t.ex. nyhetsbrevslistan, medans vissa system har begränsningar som t.ex. gällande bokföringslag.
- Du har rätt till ett utdrag som visar vilka personuppgifter som vi har lagrade om just dig hos oss.
- Du har rätt att klaga hos en tillsynsmyndighet.
- Du har rätt att få reda på vart informationen om dina personuppgifter har kommit i från om du inte har registrerat den själv.
Övrigt
Om du har anmält dig till vårt nyhetsbrev kan du när som helst avregistrera dig från nyhetsbrevet genom att trycka på länken längst ned i mailet.
Annikas Konst & Inredning har som företag och e-handlare skyldighet att se till så att dina personuppgifter behandlas och skyddas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
Tvist
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.